torsdag 22 januari 2009

Z-dag

Nu ska gymnasierna värva elever igen. Vissa försöker locka med datorer och andra med körkort. Men det jag kan tycka är lite märkligt är när reklamen försöker locka med "fräscha lokaler", "behöriga lärare" och att "all undervisning sker enligt skolverkets regler". Är inte det sådant som alla gymnasium borde erbjuda? Som ett slags absolut minimum? Personligen har jag varit nöjd med mitt gymnasium överlag, men visst har jag haft obehöriga lärare och lokaler och utrustning som definitivt skulle behöva rustas upp. Är det inte en felprioritering att ge gymnasieelever 1050 kr i sudiebidrag när den kommunala skolan är i behov av förbättring? Jag tror att det vore bättre om man sänkte studiebidraget något och förbättrade gymnasieskolorna i stället. Man borde ge oss ungdomar en bra studiemiljö istället för att satsa pengar på vår fritid. De allra flesta bor ju fortfarande hemma och har inga stora utgifter att betala. Vill man köpa kläder eller festa för 1050 spänn i månaden så får man väl skaffa sig ett jobb. 

Hur som helst. Igår hade vi mittredovisning av projektet. Jag visade min bildspelsfilm från Afrika och Rebecca, Simon och jag berättade om hur vi tänker gå vidare med våra projekt. Vår tio-minuters redovisning råkade bli runt en halvtimme, men förhoppningsvis var vi inte jättetråkiga...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, men alla får ju inte jobb så jag tycker att studiebidraget är bra. Då kan de ju hellre slopa socialbidraget och satsa på att anställa flera personer? ;)

Ac sa...

Jag tycker också att studiebidraget är bra, men det vore bättre om alla hade behöriga lärare och fräscha lokaler. Jag tycker inte att studiebidraget ska bort helt, bara balanseras bättre med vad gymnasieelever verkligen behöver.