måndag 11 januari 2010

Ibland blir det bara fel...



Så plötsligt är det din tur. Alla tittar på dig. Det blir helt blankt. Meningen är att du ska repetera namnen på alla i ringen och sedan säga ditt eget namn, repeterar lekledaren. Jag vet, tänker du och känner hur svetten bryter fram i pannan, jag vet vad den här dumma leken går ut på. Men du minns inte ett enda namn. Hon du har pratat med alldeles för många gånger för att inte kunna namnet på ser förväntansfull ut. Om man står sist i ringen kan väl ingen förvänta sig att man ska ha memorerat alla namn? Men kanske 75%... eller åtminstone 50. Men du minns inte ett enda. 

Nu var det i och för sig länge sedan jag utsattes för namnlekspressen. Men samma känsla infinner sig inför stundande tenta. Jag kan bara inte memorera alla dessa namn på upplysningstänkare, romantiker, vetenskapsmän och kungar, drottningar, feminister och författare. Jag undrar lite grand vad jag har gjort när alla dessa namn har repeterats på föreläsningarna, hur kunde jag missa att memorera 250 namn och tillhörande livsgärning?

3 kommentarer:

Anonym sa...

åh jag vet hur du känner och kan inte annat än önska dej lycka till! förhoppningsvis ploppar de upp! själv föredrar jag hemtentor, har aldrig förstått poängen med att rabbla utantill på tid. då glömmer man ju bort det sen bara. vad är det du läser? historia? litteratur? filosofi? kul att du kikade in på min blogg! jag gillar din! den är fin! nu ska jag ta mej en mer ordentlig titt! Kram

Ac sa...

Ja, salstentor är hopplösa... Jag läser idé och lärdomshistoria, alltså lite av varje - filosofi, historia, vetenskap, litteratur och supermånga gubbar med tokiga idéer. Kul att du kikade in hos mig också :) Vad pluggar du förresten? Kram!

Anonym sa...

Hej, jättefin bild. Hoppas plugget går bättre nu efter klockan sex:) Hörs imorgon /Mia